Skip to main content

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی (بخش دوم)

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی (بخش دوم)
هارمونی رنگ ها در دکور (بخش دوم)

هارمونی رنگ ها در دکور (بخش دوم) وجود هماهنگی و هم نشینی در دکوراسیون میان رنگ های به کار برده در منزل جلوه طراحی داخلی را دو چندان زیبا می کند.

 

 

این مقاله بخش دوم تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی است.

 

 

 

چرخه رنگ های ثلاثی

 

رنگ های متشابه (ANALOGOUS)

 

این رنگ ها در دایره رنگ در کنار هم قرار دارند. رنگ های متشابه معمولا طرح و پالت رنگی زیبایی را به وجود می آورند. این رنگ ها در طبیعت به وفور دیده می شوند و هارمونی دلنوازی به وجود می آورند. هنگام استفاده از این نوع رنگ ها، به تضاد (Contrast) کافی نیاز است. استفاده از تنالیته های مختلف رنگ مورد نظرتان ترکیب با سفید، سیاه و خاکستری جذابیت این الگو را بالاتر می برد. کامل کننده این الگو رنگ های خنثی مانند انواع کرم یا قهوه ای، در کنار رنگ اصلی است و برای استراحت چشم هم می توان از سیاه و سفید استفاده کرد. یکی از مزیت های این الگو استفاده از بافت و نقوش مختلف در پرده یا روکش مبلمان بدون ایجاد احساس خستگی و آشفتگی در محیط است.

 

رنگ های متشابه

 

ترکیب رنگ های متشابه

 

رنگ های متشابه در چرخه رنگ

 

ترکیب رنگ های متشابه در دکوراسیون داخلی

 

رنگ متشابه در دکوراسیون داخلی 01

 

 

 

رنگ های سه گانه (ثلاثی یا TRIADIC)

 

همان طور که از اسم این الگو می توان پی برد، رنگ های سه گانه در دایره رنگ در ۳ نقطه مساوی قرار گرفته اند. (سه گوشه مثلث متساوی الاضلاع)، هارمونی در رنگ های سه گانه، حتی در رنگ های کم رنگ و یا ترکیب شده با خاکستری، کاملا پر تحرک است. سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز بهترین مثال برای این الگوست. یکی از چشم گیرترین و جذاب ترین ترکیب رنگی این الگو بنفش، سبز و نارنجی می باشد. معمولا تنها در اتاق خواب کودکان یا اتاق های بازی از هر سه رنگ به صورت خالص و دارای تضاد زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجتناب از شلوغ شدن محیط هنگام استفاده از این الگو، مراقب فضاهای اطراف آن باشید. سعی کنید در محیط مجاور بیشتر از رنگ های خنثی و یا الگوی تک رنگ استفاده کنید.

 

رنگ های سه گانه در چرخه رنگ

 

ترکیب رنگ سه گانه در دکوراسیون داخلی

 

ترکیب رنگ ثلاثی یا مثلثی در چیدمان

 

ترکیب رنگ سه گانه در معماری داخلی

 

 

 

متساوی الساقین (SPLIT-COMPLEMENTARY)

 

این مثلث رنگی، شاخه ای از رنگ های مکمل است. دو رنگ هم جوار رنگ مکمل هم علاوه بر رنگ اصلی انتخاب می شود تا الگوی متساوی الساقین را داشته باشیم. به منظور ایجاد هارمونی این روش برای افراد مبتدی بسیار مفید است، چرا که به سختی می توان ترکیب بدی از آن ساخت.

 

در یک هارمونی سه گانه موفق توازن باید به درستی رعایت شود. یک رنگ اصلی و دو رنگ پایه انتخاب کنید، این ترکیب تعادل خوبی را برای فضای شما به وجود می آورد، نه تنها این الگو جنبه بصری رنگ های مکمل را به نمایش می گذارد، بلکه می توان بدون استفاده بیش ازحد ازرنگ های خثنی الگویی هماهنگ و یکپارچه داشت. به جای استفاده ازشکل خالص رنگ اصلی، بهتر است آن راکمی مات کرده و از رنگ های مکمل به عنوان نقاط تاکیدی روشن و درخشان در کنار آن بهره ببرید.

 

مکمل متساوی الساقین در چرخه رنگ

 

ترکیب رنگ مکمل متساوی الساقین در دکوراسیون داخلی

 

رنگ های مکمل متساوی الساقین در معماری داخلی

 

تاثیر رنگ مکمل متساوی الساقین  در چیدمان

 

مکمل متساوی الساقین و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی01

 

 

 

رنگ های مکمل مستطیلی (RECTANGLE یا TETRADIC)

 

این الگو از چهار رنگ دو به دو با هم مکمل تشکیل شده است. رنگ های مکمل مستطیلی امکان ایجاد تنوع بسیار زیادی را به وجود می آورد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر یکی از رنگ ها را به عنوان رنگ اصلی قرار بدهید و توازن را بین رنگ های گرم و سرد رعایت کنید. در الگوی مستطیل از چهار رنگ که دوبه دو با یکدیگر یک گروه مکمل را می سازند استفاده می شود. دمای رنگ در این الگو نقش مهمی را ایفا می کند. دقت کنید که حتما دو رنگ گرم و دو رنگ سرد داشته باشید. استفاده متناسب و مساوی از رنگ ها ( دو به دو) به محیط تعادل می بخشد. تنها بر روی اشیا و وسایل به دنبال طرح و نقوش باشید که با آن بتوانید به مجموعه ی خود تنوع اضافه کنید.

 

مکمل مستطیلی در چرخه رنگ

 

رنگ های مکمل مستطیلی در دکوراسیون

 

 

 

رنگ های مکمل مربع (SQUARE)

 

این الگوی شبیه به الگوی مستطیل است، با این تفاوت که هر ۴ رنگ آن در چهار نقطه از دایره به فاصله مساوی از یکدیگر قرار دارند. در این الگو نیز به مانند الگوی قبل اگر یک رنگ را اصلی قرار دهید و توازن رنگ های گرم و سرد را رعایت کنید نتیجه خوبی از آن می گیرید. این الگو از لحاظ تعداد رنگ شبیه به الگوی مستطیل می باشد. با این تفاوت که به جای انتخاب دو جفت رنگ روبروی هم، رنگ هایی با فاصله مساوی روی چرخه رنگ انتخاب می شوند. ترکیب رنگ هایی مانند آبی، نارنجی، ارغوانی، مغز پسته ای ویا زرد، بنفش، قرمز-نارنجی، سبز-آبی. این الگو از یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و دو رنگ از گروه سوم تشکیل می شود. خلوص رنگ ها را با ترکیب دو تای آنها با سیاه (Shade) و روشن کردن دو رنگ دیگر (tint) تغییر بدهید و در محیط تنوع ایجاد کنید. مانند گروه قبل به دمای رنگ ها توجه کنید. بهتر است دو رنگ سرد در کنار دو رنگ گرم قرار بگیرد. علاوه بر آن دقت کنید که یکی از رنگ ها را به عنوان رنگ اصلی و بقیه رنگ ها به عنوان نقاط تاکیدی مورد استفاده قرار گیرد.

 

رنگ های مکمل مربع در دکوراسیون داخلی

 

رنگ های ترکیبی مربع در چیدمان

ارسال دیدگاه

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید