Skip to main content

مبل و مبلمان منزل | راهنمای خرید و مدل های جدید مبل راحتی و استیل

مبل و مبلمان منزل | راهنمای خرید و مدل های جدید مبل راحتی و استیل
با انواع مبل ها، اشکال آن و نمونه های محبوب مبل آشنا شوید.


از آنجا که مبلمان بیشترین توجه را در چیدمان منزل به خود معطوف می کند، انتخاب  مناسب آن ملزم به دقت و اطلاعات کافی است. خرید مبلمان مناسب ممکن است تا هفته ها زمان ببرد. به دلیل نداشتن معیار درست و تنوع محصولات موجود در بازار خریداران گاهی دچار سردرگمی می شوند. ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات پایه در رابطه با انواع مبل، اجزای تشکیل دهنده، پارچه های مورد استفاده و چوب های رایج در ساخت مبلمان را برای شما بازگو کنیم.
بیشترین وقت ما در منزل بر روی مبل ها گذرانده می شود. از این جهت این وسایل در عین کاربردی بودن باید به اندازه کافی راحت و آرامش بخش هم باشند. همین مساله باعث شده تا دیگر مبلمان وسیله ای تجملی محسوب نشود بلکه به عنوان یکی از وسایل ضروری منزل در نظر گرفته شود. کیفیت یکی از دغدغه های خریداران است. به طور کلی مبلمان از دو نوع چوب نرم و سخت ساخته می شود. نوع سخت آن چوب درخت راش،گردو، گیلاس و ... و نوع نرم آن مانند چوب درخت سدر، بلوط، سرو و ... است. برای ساخت مبلمان های مرغوب از چوب های سخت استفاده می شود، چوب های نرم به دلیل ماهیت آسیب پذیرشان زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

انواع مبل

چیدمان مبلمان باید بر اساس ابعاد هال و پذیرایی و متناسب با دکوراسیون داخلی منزل صورت گیرد. مبلمان در حالت کلی سه نوع دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

colourful furniture luxazin

مبل راحتی

تمام قسمت های مبل راحتی با روکش پوشیده شده و در طراحی آن از دسته های چوبی، منبت کاری و پایه های بلند استفاده نمی شود. مبل راحتی دارای طرح های متنوعی است که در این میان مبل های ساده و اسپرت محبوب تر هستند. در انتخاب مبل راحتی علاوه بر طرح و رنگ، به راحتی و دوام مبل نیز باید توجه داشت.

مبل سلطنتی یا استیل

کلاف قسمت زیادی از مبل استیل را تشکیل می دهد و این موضوع باعث مقاوم تر شدن آن می شود. چوب کلاف مبل استیل از چوب های مرغوب مانند گردو و راش است و معمولا در کلاف این نوع مبلمان از کنده کاری (منبت) استفاده می شود که اغلب در قسمت تاج انجام می شود. مبلمان های استیل اصولا نشیمن 9 نفره دارند و به دلیل استفاده از کلاف با کیفیت و منبت کاری های آن قیمت بالاتری نسبت به مبلمان راحتی دارند. استفاده از تشک های دوبل در مبلمان استیل به مراتب بهتراز تشک های یک تکه و ساده است زیرا در صورت خرابی احتیاجی به تعمیر کل مبل نیست و می توان تنها به تعمیر تشک بسنده کرد. در خرید این نوع از مبلمان حتما باید به جنس کلاف توجه داشت.

white victiorian Living Room luxazin

مبل کلاسیک

مبل کلاسیک تلفیقی از مبلمان راحتی و سلطنتی است که مقدار قابل توجهی از بازار مبلمان را به خود جذب کرده است. ظاهر مبل کلاسیک تا حد زیادی به مبلمان سلطنتی شباهت دارد با این تفاوت که نشیمن مبل کلاسیک 7 نفره بوده و از لحاظ رویه کوبی  تفاوت چندانی با مبل راحتی ندارد. معمولا در ساخت مبل کلاسیک از چوب راش که باعث افزایش استحکام و عمر مفید مبل می شود استفاده می کنند و نشیمن آن اغلب از فوم سرد است تا در مدت زمان طولانی تری حالت ارتجاعی خود را حفظ کند.

اشکال مبل

مبل ها در شکل های متفاوتی در بازار موجود است، از جنس روکش مبل گرفته تا نوع چیدمان و اشکال متفاوت مبل های تک نفره. در این بخش تعداد محدودی از جنس و نوع مبل را برایتان توضیح می دهیم.

indigo and slightly yellow furniture luxazin

مبل چرم

استفاده از مبل چرم باعث ایجاد حسی درام و فضایی خاص در اتاق می شود. مبل چرم مناسب هر خانه ای ست و می تواند فضای کل اتاق را تغییر دهد.
اما قبل از خرید مبل چرم باید به نکاتی از جمله سبک، رنگ و کیفیت آن توجه کرد. از چرم مصنوعی بیشتر از هر نوع دیگری در مبلمان ها استفاده می شود. درجه بندی و مرغوبیت چرم و درجه بندی آن یکی از نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. چرم های تیره با رگه هایی یکدست و یکنواخت که دارای لطافت و نرمی خاصی هستند مرغوبیت بهتری دارند در حالی که چرم هایی با لکه های ریز و درشت و رنگ غیر یکنواخت از مرغوبیت کمتری برخوردار هستند و به سرعت پاره می شوند. به یاد داشته باشید که گردگیری مداوم و استفاده از واکس های مخصوص چرم در داشتن مبلمان چرمی تمیز و نرم به شما کمک می کند.

مبل مخمل

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دکوراسیون کلاسیک علاقه مندید اما نمی خواهید فضای منزلتان را بیش از اندازه سنگین کنید، مبلمان های مخمل انتخاب مناسبی برای شماست. این نوع روکش مبل با قابلیتی دوگانه می تواند با هر دو چیدمان کلاسیک و مدرن همگونی داشته باشد. پارچه مخمل در میان روکش های مختلف مبل کمترین وابستگی را به مد و زمان دارد. اگر اصراری بر پیروی از مد روز ندارید و قصد دارید فضایی را به وجود بیاورید که با تغییر مد از ارزش آن کاسته نشود پیشنهاد ما به شما مبلمانی با روکش مخمل است.
همچنین به دلیل برخورداری از نمایی لوکس، مبلمان های مخمل در ترکیب با پرده های کلاسیک که شامل مخمل، ساتن و حریر می شوند، جلوه ای شکوهمند به فضای نشیمن منزلتان دهد.
به خاطر داشته باشید که معرف فضای مدرن و یا کلاسیک فرم و المان های مورد استفاده در فضا هستند، مانند پرده، فرش و اکسسوری ها.

 blue sofa with gold touch luxazin
 
مبلی که انتخاب می‌کنید نباید خیلی سنگین باشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی نیست؛ مبلمان بسیار سبک نشان دهنده استفاده از مواد اولیه بی کیفیت و چوب ارزان قیمت است. برای تست یک سمت مبل را بلند کنید و به آرامی تکان دهید؛ اگر احساس ضعیف بودن یا لق زدن داشت آن را کنار بگذارید. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیار دارد، قابهای چوبی بهترین انتخاب برای بدنه مبلمان محسوب می شوند، فریم و قاب فلزی نیز برای این منظور مناسب است اما جا به جایی مبلمان را با چالش مواجه خواهد کرد.
پس به دنبال تخته هایی با کیفیت بالا مانند چوب های گردو، افرا، راش، بلوط ، توسکا و ... باشید.

مبل ال

این نوع مبلمان که به آن مدولار هم گفته می شود متشکل از چندین تکه مبل است، مبلمان های تک دسته و مبلمان هایی مناسب برای دراز کشیدن. مبلمان ال شکل دارای نشیمن وسیع تر و راحت تری به نسبت مبلمان های دیگر است. از آنجا که مبل ال با وجود اشغال فضایی کم، فضای نشیمن راحتی برای تعداد بیشتری از افراد را تامین می کند به یک بخش ضروری در زندگی مدرن تبدیل شده است و با توجه به کم بودن متراژ اکثر منازل، انتخاب مناسبی برای نشیمن های کوچک است.

اگر قصد دارید از مبل ال شکل تان به عنوان نقطه کانونی اتاق نشیمن استفاده کنید، باید برای دیوار و کف رنگی را انتخاب کنید تا به مبلمان  اجازه خودنمایی دهد در غیر این صورت مبل ال شکل را در مقابل نقطه کانونی (تلویزیون، شومینه و ...) و یا روبروی دیوار اصلی قرار دهید. تنوع در ترکیب رنگ و فرم های مبل ال می تواند باعث استفاده حداکثری از فضا و هماهنگی با فضاهای منفی خانه شود.

توگو

توگو (Togo) ساخته شده از الیاف نرم و راحت و بدون شاسی فلزی و یا چوبی، زیر مجموعه ای از مبلمان راحتی محسوب می شود و زمان زیادی از تولد و ورودش به بازار نمی گذرد. نبود شاسی و استفاده از الیاف نرم در توگو ها باعث سبکی وزن آنها شده و طرح و حالت جذابشان موجب محبوبیت هرچه بیشترشان در بین علاقمندان به محصولات راحتی شده است. اندازه های متفاوت، راحتی و نرمی توگو ها موجب می شود حتی در طولانی مدت از نشستن بر روی آنها به هیچ عنوان احساس خستگی نکنید.
همان طور که قبلا گفته شد سادگی و اجتناب از پیچیدگی یکی از اصل های مهم در طراحی مدرن است. توگو ها با دارا بودن تنوع در روکش (مخمل، چرم، ...) می توانند یکی از راه های ایجاد راحتی در دکوراسیون های مدرن باشند. علاوه بر این، به دلیل مواجه نبودن با محدودیت رنگ در چیدمان مبل های راحتی، به راحتی می توان از رنگ های متنوع توگو ها استفاده کرد و جلوه ای دوچندان در یک فضای واحد به وجود آورد.
استفاده از توگو ها در فضاهای کوچک با مبلمان رسمی سازگار نیست، در این مورد برای حفظ فضا و همچنین ایجاد تنوعی برای ازبین بردن یکنواختی چیدمان نشیمن می توان از پوف استفاده کرد.

cozy contemporary living room luxazin

پوف

پوف یکی از گزینه هایی است که در فضاهای کوچک و رسمی می تواند با وجود راحتی با سایر اجزا دکوراتیو منزل هماهنگی داشته باشد. بر خلاف توگو، پوف ها تکیه گاه ندارند و به عنوان یک نشیمن دائم نمی توان از آنها استفاده کرد. پوف ها با ابعاد، شکل و روکش های متنوع به عنوان مکمل مبلمان راحتی می توانند مورد استفاده باشند و در مقایسه با توگو ها از راحتی کمتری برخوردارند اما گزینه بهتری برای منازل کوچک هستند و انعطاف بیشتری در هماهنگی با چیدمان منزل دارند.
پوف ها در ابعاد مختلفی ساخته می شوند و سایز های بزرگ آنها ازجذابیت بیشتری برخوردارند و کارایی بیشتری به نسبت سایزهای کوچک تر دارند. همچنین پوف ها به راحتی تغیییر کاربری می دهند، می توان به عنوان میز جلو مبلی، میز عسلی، همینطور در مهمانی ها و جمع های دوستانه به عنوان صندلی از آنها استفاده کرد. به علاوه در موقعیت هایی که در منزل به فضای بیشتری نیاز دارید می توان پوف ها را به راحتی جابجا کرد و به منظور ایجاد فضای بیشتر در گوشه ای از منزل قرار داد.

Modern puff stools inside a contemporary living room in soft colors luxazin

مبل تختخواب شو

مانند دیگر مبل های راحتی، مبلمان تختخواب شو در دو شکل پایه دار و بدون پایه به بازار عرضه می شود، که نوع پایه دار آن به دلیل نظافت راحت تر از محبوبیت بیشتری برخوردار است. به دلیل ابعاد بزرگ تر مبلمان های تختخواب شو به نسبت مبلمان های راحتی برخی از طراحان برای حل این موضوع، مبل های تختخواب شو کشویی را به بازار عرضه کرده اند که علاوه بر کارایی ظاهر منحصر به فردی دارند.
نمونه مدرن تری از مبل های تختخواب  شو با پشتی های تاشو و پایه هایی به صورت اهرم است، که در زمان استفاده از آنها به عنوان تخت تشک ها بر روی اهرم قرار می گیرد. این نوع مبل ظاهر جذابی دارد.

بخش های مختلف مبل

به طور کلی مبلمان از چهار بخش اصلی فریم، فنر، تشکچه و روکش تشکیل شده است، در واقع کیفیت مبلمان در ازای مرغوبیت این چهار بخش است.

Cushions simple and beautiful feather cushion luxazin

کلاف یا فریم

استخوان بندی اصلی مبل را کلاف یا فریم تشکیل می دهد. یک کلاف مرغوب ساخته شده از چوب طبیعی خشک و بدون نم است و پایه های مبل باید به صورت یک تکه بوده و هیچ نوع چسب و یا پیچی پایه را به فریم متصل نکرده باشد.

فنرها

فنر ها نقش مهمی در نشیمن، که یکی از بخش های مهم مبلمان است ایفا می کنند، از این جهت در طراحی آن باید استانداردها و راحتی را در نظر گرفت. فنری مناسب و مرغوب است که بیش از اندازه نرم و یا سخت نباشد . بهترین گزینه برای استفاده در مبلمان فنرهای متعادل است تا بتوانیم نشیمنی متناسب در مبل داشته باشیم.

فنر لول

از این نوع فنر بیشتر برای مبلمان استیل استفاده می شود و در بین تسمه و گونی، زیر فوم قرار داده می شود. فنر لول فنر های فلزی به شکل لوله ای هستند که در تشک های خواب هم استفاده می شوند و دارای عمر مفید زیادی هستند.

فنر زیگزاگ

فنر های فلزی به شکل زیگزاگی دارای سطحی مسطح هستند که همین خاصیت باعث می شود تا این نوع فنر گزینه مناسبی برای استفاده در مبلمان راحتی باشد.

تشکچه

از دست ندادن شکل، نرمی و همچنین دارا بودن حالت ارتجاعی در تشکچه از استانداردهای تشکچه مناسب است. در پر کردن تشکچه های مبل از هر دو نوع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

روکش

روکش مبل از پارچه هایی با الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می شود که الیاف طبیعی دارای بافتی لطیف و بادوام تر هستند. بهتر است پارچه ها در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشند. از معایب الیاف طبیعی برای استفاده به عنوان روکش مبل مقاومت کم پارچه در برابر لکه است، اما الیاف طبیعی سریع تر و راحت از الیاف مصنوعی تمیز می شوند. برخی از الیاف مصنوعی مانند  پلی استر مقاومت و دوام بالایی دارند و در صورت قرار گرفتن در مقابل تابش مستقیم آفتاب به سرعت خراب نمی شوند.

living room ideas blue and yellow decoration luxazin

الیاف ویسکوز

رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده، حلقه ای و کروی تولید و در کوسن ها و تشک های کف و بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت ویسکوز میتوان از نرمی و راحتی فوق العاده آن نام برد. به دلیل حالت ارتجاعی کمتر نسبت به فوم و اسفنج  برای استفاده در کف مبلمان توصیه نمی شود.

تسمه کشی

تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه یا نایلونی بصورت پیوسته ساخته شده است و در حال حاضر در اغلب انواع مبل (راحتی و استیل) استفاده می شود. به دلیل تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه و اسفنج به رویه کوبی با فوم، استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است. قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد که با ترکیب فنر لول یا فنر زیگزاگ به کار برده می شد. تسمه کشی باعث می شود حالت ارتجاعی فوم بیشتر حفظ شود.

لایکو

ورق های نازکی از پنبه و پلی استر که برای دسته ها، تکیه گاه و در بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر) استفاده می شود. لایکو براساس جرم حجمی(چگالی) مثل اسفنج دسته بندی می شود و هرچه چگالی بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر هم بیشتر می شود.

انواع اسفنج و فوم

در این قسمت با مواد مصرفی مورد استفاده در نشیمن مبل آشنا می شویم:

sofa sets luxazin

اسفنج

 ابر معمولی که در ضخامت های مختلف برای نقاط متفاوت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. نوع معمول مورد استفاده آن در نشیمن مبل اسفنج 30 کیلویی (یا چگالی 30) است که با اسم اسفنج یورتان نیز شناخته می شود. هر چه چگالی اسفنج بالاتر باشد مرغوبیت و طول عمر اسفنج کف مبل بیشتر است.

فوم

 از انواع مختلف فوم برای ساخت مبلمان و صندلی اتومبیل استفاده می شود که با ترکیب مواد شیمیایی مخصوص با نسبتی مشخص در کوره ساخته می شوند. به دلیل تنوع در ساخت، فوم ها دارای کیفیت و انوع مختلفی هستند و از لحاظ ماندگاری دارای عمر مفید بیشتری به نسبت اسفنج ها هستند. از انواع فوم ها می توان به فوم های سرد، گرم و ویژه اشاره کرد که در ضخامت های 10، 13 و 15 سانتیمتر وجود دارند.

فوم گرم

فوم گرم در دمای بالای کوره پخته می شود و به نسبت اسفنج گزینه بهتری برای استفاده در نشیمن مبلمان است. بافت فوم گرم سفت است که البته این خاصیت با مرور زمان از بین رفته و بعد از چند سال استفاده حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

فوم سرد

در مراحل ساخت فوم سرد از حرارت غیر مستقیم یا دمای کم استفاده می کنند تا مولکول ها فرصت بیشتری برای شکل گیری داشته باشند و همین پروسه باعث می شود تا فوم سرد به نسبت فوم گرم حالت ارتجاعی بیشتری داشته باشد. به دلیلی نرمی و راحتی و همچنین طول عمر بیشتر فوم سرد نسبت به فوم گرم، استفاده از این نوع فوم در مبلمان راحتی معمول تر است.

 

ارسال دیدگاه

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد سایت شوید